Motion till Kyrkomötet
Tematiska kyrkomöten

Mot 2005:13

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att utreda möjligheten att återkommande ge kyrkomötena en sådan utformning och innehåll att övergripande ämnesområden och problemställningar skall kunna behandlas på ett samlat, informativt och fördjupat sätt.

Motivering

De få tillfällen då ett principiellt och övergripande ämnesområde behandlats vid ett kyrkomöte har varit uppskattade av ledamöterna (t.ex. Guds vägar, om förhållandet judendom och kristendom).

Kyrkomötet skall enligt vår mening, förutom att fatta nödvändiga beslut om budget och bokslut, också kunna vara ett tillfälle till fördjupat lärande för ledamöterna. Det skulle öka intresset, fördjupa engagemanget och intensifiera aktiviteten hos ledamöterna.

Detta förutsätter att vissa icke akuta motioner och förslag får vila till ett senare tillfälle.

Gävle och Bålsta den 29 juni 2005

Curt Forsbring Sten Bergström